Lasă un comentariu

De ce imbrățișez Doctrinele Harului

Ca o persoană care îmbrățișează Teologia Calvinistă, pun un accent destul de mare pe ceea ce înseamnă Doctrinele Harului (cunoscute ca Cele Cinci Teze ale Calvinismului), ca și teologie care m-a pus pe cea mai solidă temelie teologică pe care am putut sta vreodată.

Calvinismul în sine, nu este Evanghelia, ci doar prezintă cadrul teologic pentru ceea ce este Evanghelia. (atunci când aceste doctrine sunt puse laolaltă) In Evanghelie, Dumnezeu salvează păcătoșii total depravați, îi alege necondiționat, îi atrage prin Harul Său irezistibil, și apoi îi păstrează până la sfârșit. Dacă elimini vreunul dintre acești piloni, nu ai reușit decât să limitezi Evanghelia.

Deși Doctrinele Harului sunt asociate cu John Calvin și alti reformatori, adevărul este că aceste doctrine sunt întipărite în toate paginile Scripturii. De exemplu, le găsim în Psalmi, au fost propovăduite de însuși Domnul Isus, mai apoi predate de către apostolul Pavel în Romani și Efeseni și lista poate continua.

Deci, ce este Calvinismul? Cum mulți oameni sunt obisnuiți cu asta, doctrinele harului sunt asociate cu acrostihul TULIP (lalea, în limba română). Am să ating pe scurt fiecare punct din aceste doctrine, care puse laolaltă formează temelia planului suveran al lui Dumnezeu pentru salvarea păcătoșilor.

Total Depravity (Depravarea Totală): În urmă cu câțiva ani obișnuiam să cred că sunt un creștin foarte bun, cu doar câteva proleme pe ici – colo. Însă, scriptura îmi arăta o altă variantă: de fapt, nu doar că îmi confirma acele probleme, dar îmi și arăta ca eu sunt problema. Depravarea Totală m-a învățat că din cauza căderii omului în păcat, fiecare aspect al existenței noastre a fost infectat cu păcat. Chiar si cele mai bune acțiuni ale noastre nu au cum să fie separate de o minte care a fost îmbuibată cu păcat. Ca urmare, a trebuit să recunosc faptul că până și credința mea în Evanghelie este un dar de la Domnul (Efeseni 2:8). Prin această doctrină, Dumnezeu mi-a demontat pentru totdeauna orice posibilitate de a mă lăuda. Mântuirea este a Domnului.

Unconditional Election (Alegerea Necondiționată): Mulți dintre noi gândim ca l-am găsit pe Hristos în urma căutării noastre. Oricât de bine ar suna asta, aceasta gândire nu este în conformitate cu scriptura. Daca vreunul dintre noi Îl caută cu adevărat pe Dumnezeu, putem fi siguri că asta e numai puterea Lui care lucrează în noi, și cu siguranță nu este nimic din noi care ne convinge să facem asta. Doctrina Alegerii Necondiționate ne învață că Dumnezeu ne-a ales pentru mântuire, înainte de întemeierea lumii. Dumnezeu ne-a ales înainte ca noi să facem ceva bun sau rău și a făcut asta pentru că este Suveran și a făcut pentru mântuirea noastră un plan după buna Lui plăcere. (Romani 9:15 – Căci El a zis lui Moise: „Voi avea milă de oricine-Mi va plăcea să am milă; şi Mă voi îndura de oricine-Mi va plăcea să Mă îndur.”). Nu voi ști niciodată de ce El a hotărât ca eu să fac parte din rodul milei Lui. Tot ce știu este că de fiecare dată când mă gândesc la asta, îmi vine să intru în pământ de rușine, pentru că n-am meritat. Mântuirea este a Domnului.

Limited Atonement (Ispășirea Limitată): Cristos nu a murit pe cruce pentru ca eu să am mântuirea într-o bună zi. El nu a murit pe cruce doar ca să facă mântuirea mea posibilă. A făcut mult mai mult de atât. Din moment ce odată cu căderea în păcat, omul nu a fost în stare să țină legea lui Dumnezeu, Cristos a venit să împlinească legea pentru poporul Său. Iar în măsura în care omul nu a ținut legea divină și a meritat pedeapsa mâniei lui Dumnezeu, Cristos a venit si a suferit pedeapsa pentru aleșii Săi, astfel încât a îndurat vărsarea mâniei lui Dumnezeu asupra Lui în așa fel încât nici unul din cei răscumpărați prin sângele Său să nu primească ceea ce ar fi meritat. Asta înseamnă exact ceea ce Cristos a spus pe cruce: „S-a isprăvit!” (Ioan 19:30). Nu putem să adăugăm nimic la lucrarea pe care El a terminat-o deja. Mântuirea este a Domnului.

Irresistible Grace (Harul Irezistibil): Am citit undeva ca singurii care nu primesc ceea ce vor, sunt creștinii. Slavă Domnului pentru asta! Doctrina Harului Irezistibil ne învață ca toti care au fost aleși (predestinați, dacă vreți) pentru viața veșnică, vor avea parte de aceasta fără „dar…” și „poate”, pentru că aceasta a fost posibil doar prin Harul Lui. „Suveranitatea Harului și suveranitatea Duhului Sfânt înseamnă că atunci când Dumnezeu alege, El poate trece peste rebeliunea și împotrivirea voinței noastre. El poate face ca Cristos să fie atât de convingător încât împotrivirea noastră este ruptă și putem veni liberi la El ca să-L primim și să credem în El.” (John Piper) 

Pentru că este puterea lui Dumnezeu care lucrează în mine, și nu puterea mea, pot fi sigur ca Harul de care mi-a făcut parte prin mântuire, nu va fi fără rezultat. Mântuirea este a Domnului!

Perseverence of the Saints (Perseverarea sfinților): Această doctrină afirmă că, dacă Dumnezeu ne-a răscumpărat, tot El ne va ține pe cale până la capăt. „Sunt încredinţat că Acela care a început în voi această bună lucrare o va isprăvi până în ziua lui Isus Hristos.” (Filipeni 1:6) Perseverența noastră nu ține de faptele noastre bune sau de lucrarea bună pe care o facem aici, ci ține de Dumnezeul care nu se schimbă niciodată și este pe deplin credincios. Mântuirea este a Domnului!

Deci cum spuneam la început, aceste doctrine sunt destul de explicite față de planul suveran al lui Dumnezeu pentru mântuirea noastră. Aceste doctrine nu fac decât să-L înalțe pe Cristos și să ne coboare pe noi ca și oameni – să ne arate cât de mici suntem și ce Dumnezeu măreț avem.

Revenind la anii trecuți din viața mea… a fost o vreme când undeva în adâncul teologiei mele, credeam că Dumnezeu a văzut de mai înainte căutarea mea sau inima mea, și aveam eu ceva care să mă facă sa merit mântuirea. Astăzi mă uit în urmă… si pot vedea că mâna suverană a lui Dumnezeu a fost la lucru chiar și în cea mai neagră zi din viața mea. Asta îmi dă siguranța ca nu a fost nici un moment în viața mea când aș fi putut fi în afara voii si cunoștinței perfecte a lui Dumnezeu pentru mine.

Vă doresc și mă rog ca acest adevăr biblic să vă fie făcut cunoscut și să vă îndrăgostiți de Cristos si învățătura pe care ne-a lăsat-o. Și împreună să putem afirma acest puternic adevăr: Mântuirea este a Domnului!

Căci prin har aţi fost mântuiţi, prin credinţă. Şi aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu. (Efeseni 2:8)

Lasă un răspuns

